Thuiswerken

Coronavirus: niet naar kantoor, maar thuiswerken… 
Hoe voorkom je lichamelijke klachten?



Ben jij vanwege het Coronavirus ook genoodzaakt de aankomende periode thuis te werken? Zorg dan dat je daar geen klachten van krijgt. Thuis heb je vaak geen goede bureaustoel, laat staan een verstelbaar bureau. Je werkt veelal gewoon met de laptop op schoot of aan de eettafel. Prima voor een paar uur, maar wat nu als je de hele week thuis werkt? Hieronder bespreek ik twee punten die belangrijk zijn bij het voorkomen van lichamelijke klachten.

Werken met een laptop
Werken met een desktop computer is gezonder dan werken met een laptop. De Arbowet adviseert zelfs werken met alléén een laptop te beperken tot maximaal twee uur, verspreid over de dag. Het is namelijk niet mogelijk een gezonde werkhouding aan te nemen als je uitsluitend met een laptop werkt. Het scherm staat niet op ooghoogte, waardoor je veelal een gebogen werkhouding aanneemt. Dit is eenvoudig op te lossen. Heb je een los toetsenbord en een losse muis of kun je die meenemen van kantoor? Plug deze dan in en plaats je laptop op een verhoging (zoals een stapel boeken), zodat hij op ooghoogte komt te staan (zie afbeelding). Door het beeldscherm en het toetsenbord op te splitsen kun je nek-schouderklachten voorkomen.

Tafelhoogte
Dit is iets wat vaak misgaat bij het thuiswerken. Zoek een hoge stoel en/of een lage tafel om aan te werken. Eettafels zijn gemaakt om aan te eten en over het algemeen veel te hoog voor beeldschermwerk. De ideale werkhoogte is wanneer de tafel net iets onder ellebooghoogte valt. Het is in dat geval mogelijk om tijdens het werken de armen ontspannen naar beneden te laten hangen. De bovenarmen verticaal, de onderarmen horizontaal; dat leidt het minst tot lichamelijke klachten. Ga desnoods op een extra kussen zitten. En als je voeten zweven: improviseer een voetenbankje waar je je voeten plat op kunt zetten.

Bewegen

Ook al zijn de sportclubs gesloten, zorg voor voldoende beweging. Sta minimaal ieder uur op. Maak lekker een pauzewandeling of werk tussendoor even in de tuin.

Tot slot
Hierboven staan drie belangrijke aandachtspunten. Stel verder de rest van de werkplek zoveel mogelijk in zoals zichtbaar is op de afbeelding en wordt beschreven in de werkplek checklist.

 

Folder Gezond thuiswerken met werkplek checklist
PDF – 373.5 KB 73 downloads

Behoefte aan adviezen op maat voor je beeldschermwerkplek thuis? Dat kan. Indien gewenst voert de ergonoom een gedetailleerd werkplekonderzoek bij je uit. Telefonisch of door middel van videobellen.